Wat doet een copywriter eigenlijk? Is de copywriter betekenis voor jou niet helemaal duidelijk? De betekenis van copywriting is best simpel: een copywriter is iemand die teksten in opdracht schrijft voor commerciële doeleinden. Bijvoorbeeld om mensen te overtuigen om een product te kopen of te verleiden tot deelname aan een webinar. Maar gaat een copywriter tegenwoordig niet veel verder in zijn vak? Als je het mij vraagt wel. Check de onderstaande 5 punten en jij weet wat een (online) copywriter precies doet en voor jouw bedrijf kan betekenen.

Punt 1: Online vindbaarheid

Copywriter betekenis? De betekenis van het vak copywriting heeft een sprong gemaakt met de komst van online communicatie, SEO en de behoefte aan online vindbaarheid van bedrijven. De Coronapandemie fungeerde als een katalysator voor online vindbaarheid. En het belang van online vindbaar zijn neemt alleen maar toe. Wist je dat meer dan 65% van de Nederlanders online zoekt naar bedrijfsinformatie. En dat 98% zijn informatie zoekt via zoekmachine Google?

De online vindbaarheid en intentie van de zoeker is voor een goede copywriter het vertrekpunt voor het schrijven van teksten. Waar vroeger de nadruk lag op push (nadruk op het product of de overtuiging van het bedrijf) ligt nu de bal bij pull. Daarmee bedoelen we dat je als copywriter onderzoekt wat de intentie is van de bezoeker van je website. En dat je deze informatie en kennis inzet voor het ontwikkelen van aansprekende teksten.

Geen standaard advertentie teksten met de zoveelste 2 voor 1 aanbieding. Of de tekst bij een gratis online cursus bij afname bij een standaard pakket. Copywriting anno 2022 is intentie driven, gepersonaliseerd én origineel. Daarnaast zijn het teksten die de menselijke kant van het bedrijf laten zien. De belangrijkste vraag is: waarom zou iemand voor jouw dienstverlening of organisatie moeten kiezen? En dat geldt niet alleen voor (nieuwe)klanten maar ook voor het werven van nieuw personeel.

Copywriter betekenis StudioLetters

Punt 2: Copywriter betekenis achterhaald

We kunnen de betekenis van een copywriter, zoals die nu veelal omschreven wordt, dus met een gerust hart kort door de bocht noemen. Een copywriter, met name een SEO copywriter, doet veel meer dan een standaard brochure ontwikkelen of basis webteksten schrijven. Bekijk hier maar eens een voorbeeld van SEO copywriting in opdracht van één van mijn klanten. Het voortraject voordat zo’n tekst online komt vraagt best wel wat van een tekstschrijver. Je hebt kennis nodig van het bedrijf en de juiste tools om een gedegen SEO advies te kunnen geven. Daarnaast is het een pré om affiniteit te hebben met cijfers en statistieken om deze te kunnen ‘vertalen’ naar converterende teksten.

Punt 3: Copywriter & SEO

Cijfers en statistieken moet je dus inzetten om als copywriter betere SEO teksten te schrijven? Ja! En waarom zou je geen gebruik maken van de tools die jouw inzicht geven in bereik? In je best én minst scorende content? En hoe je jouw content het beste kunt optimaliseren? StudioLetters werkt met geavanceerde tools om jou inzicht te geven in resultaten. Want als je inzicht hebt, weet wat je kunt en moet verbeteren. Dan pas werk je effectief aan SEO. Meten is echt weten. StudioLetters begrijpt dat dit best wel wat vraagt en begeleid je hier daarom graag in.

Punt 4: Advies van een SEO copywriter, dat heb ik niet nodig! Of toch wel?

Copywriter betekenis Onderwijs StudioLetters

Oh, maar dat schrijven van die teksten kan ik dus best zelf doen? Als jij voldoende kennis hebt van online bereik en de nieuwste SEO technieken beheerst, zeg ik: zeker doen! Maar kijk kritisch. Heb je echt voldoende kennis en expertise in huis om het zelf te doen? En misschien nog wel belangrijker, de tijd om SEO effectief in te zetten? SEO tekstschrijven is een vak apart en het vergt niet alleen kennis maar ook geduld om de juiste teksten voor ieder bedrijf en website te ontwikkelen. Want je werkt aan relevantie, imago en wil graag een goede (eerste) indruk achterlaten op klanten. Met de inzet van SEO kies je voor successen op de lange termijn. Want organisch verkeer maakt jouw website sterk. Gaat de SEO copywriter betekenis voor jou nu al wat meer leven?

Punt 5: SEO geoptimaliseerd en dan?

Het verbeteren van je online vindbaarheid is dus een must. Dat weet je nu. Maar hoe hou je die goede resultaten vast? Naamsbekendheid, merkertrouwen en een boost in je vindbaarheid; nog meer redenen om je SEO bij te houden. Want soms duurt het wel 3-6 maanden om goede eerste resultaten te behalen en te behouden. Dit hangt van veel factoren af en is per website verschillend. Het juiste advies om jouw SEO kracht bij te zetten is dus geen overbodige luxe. Hopelijk heeft de copywriter betekenis nu voor jou de juiste betekenis en begin je na het lezen van dit stuk dan echt met SEO. Of je hebt wellicht nog vragen over jouw website en SEO. StudioLetters helpt je graag, adviseert en werkt persoonlijk met zeer korte lijnen.

Ik wil een gratis mini SEO scan voor mijn website

Written by : studioletters

gif;base64,R0lGODlhAQABAAAAACH5BAEKAAEALAAAAAABAAEAAAICTAEAOw==

Subscribe To My Newsletter

BE NOTIFIED ABOUT BOOK SIGNING TOUR DATES

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.

Donec fringilla nunc eu turpis dignissim, at euismod sapien tincidunt.

Leave A Comment